Növényi táplálékkal a rák ellen?

Érdemesnek láttuk összegyűjteni, mennyiben járul hozzá a növényi táplálkozás a daganatos betegségek kockázatának csökkentéséhez, és a már megbetegedettek gyógyulásához.

A táplálkozás jelenlegi világunkban

Sokszor nyilatkozzák orvosok, tudósok és természetgyógyászok, hogy a jelenkori környezetünkben rengeteg a szervezetünkre káros anyag. Rossz hatással vannak egészségünkre a mesterséges, vegyszermaradványokkal teli, feldolgozott élelmiszerek, a cukros vagy éppen a zsíros ételek, és akkor még az életterünket érintő szmogról és káros sugárzásokról nem is beszéltünk.

Az érdekes az, hogy már az ókori Görögországban, a modern orvoslás alapjait lefektető Hippokratész is kimondta: „Ételed legyen orvosságod, orvosságod legyen ételed!” Az azóta eltelt évezredek során az orvostudomány és a természetgyógyászat ezeket az alapokat nem döntötte meg. Ugyanakkor a mai modern társadalom mégis figyelmen kívül hagyja, és az sem bírja jobb belátásra, hogy a daganatos, allergiás és egyéb súlyos betegségek pedig egyre fiatalabb korban és egyre több ember szervezetében bukkannak fel.

Kapcsolat a táplálkozás és a betegségek kialakulása között

Mi lenne az ideális táplálkozási szokás, amennyiben minimalizálni szeretnénk a rákos megbetegedések kockázatát? Mindenképpen a vegyszermentes, minél kevésbé feldolgozott élelmiszerekből álló, változatos étkezést javasolják a szakértők. Az étrendünkben a fehérje és a szénhidrátok mellett szükség van naponta többször nyers zöldségre és gyümölcsre. Emellett a zsiradékok, zsíros ételek, feldolgozott élelmiszerek minimalizálására kellene törekedni.

A növényi étrend szerepe a rákbetegségek megelőzésében és a betegek gyógyulásában

 

Ma már nemzetközi táplálkozástudományi és rákkutató intézetek kutatásai igazolják, hogy a rákosodás folyamatának kockázatát növeli a zsíros, állati fehérjében dús étkezés.1,2 Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutatási Ügynökségének 2015-ös állásfoglalása3 kimondja, hogy a feldolgozott hústermékek rákkeltők, és a feldolgozatlan vörös húsok valószínűleg rákkeltők. A feldolgozott húskészítmények elsősorban vastagbél- és végbélrákot, a feldolgozatlan vörös húsok elsősorban szintén vastagbél- és végbélrákot, kisebb mértékben hasnyálmirigyrákot és prosztatarákot okozhatnak – mai tudásunk szerint.

Csak az étkezésen múlik?

Természetesen nem csak az étkezésen múlik, hogy valaki beteg lesz vagy nem. A mai világunk tele van „mérgező” hatásokkal, amibe ugyanúgy beleértjük a mozgásszegény életmódot, a stressz nem megfelelő kezelését, a szmogos, szennyezett levegőt, mint az egészségtelen ételek fogyasztását.

Nem véletlen, hogy a daganatos betegségek felbukkanása esetén előírt onkológiai kezelésen túl teljes életmódváltást is javasolni szoktak az orvosok a pácienseknek. Az életmódváltás a relaxációs technikák elsajátításából és gyakorlásából, a rendszeres sporttevékenységek bevezetéséből, valamint az ember számára ideális táplálkozásból áll.

A változtatás pedig elsősorban a vásárlási szokások átalakításával valósítható meg. Nem érdemes vele megvárni a betegség kialakulását, sosem késő elkezdeni a megelőzést. A szokások ugyan kisgyerekkorunk óta belénk vannak nevelve, némelyiket pedig fiatal felnőttként alakítottuk ki és azóta fixáltuk életünkben, de egy életmódváltás nem megvalósíthatatlan kihívás. Nagyjából egy hónapba telik megszokni, hogy másik irányba indulunk el vásárolni, másik boltba (vagy még inkább piacra) járunk az alapanyagokért, máshova nyúlunk a bolti polcokon, és más élelmiszerek (pl. a hús, tejtermékek, cukros ételek helyett friss és vegyszermentes zöldség, gyümölcs, gabonapelyhek) jelentik az alapkészletet otthon a kamrában.

 A sors keze?

Sokan azt hiszik, a daganatos betegségek kialakulása elkerülhetetlen, és csak a szerencsén múlik, kit ér utol. Pedig a szakemberek szerint, ha változtatunk a rákkal kapcsolatos tévhiteinken, aktívan teszünk a szervezetünk helyreállításáért, akkor nagyobb eséllyel és több erővel felvértezve indulunk a rák elleni küzdelembe.

A Rákkutatási Világalap 2009-es adatai szerint4 a 12 leggyakrabban előforduló rákbetegség kialakulásának esélye akár 40%-kal is csökkenthető rendszeres sportolással, növényi alapú táplálkozással, a dohányzás és az alkohol mellőzésével, valamint a derűs életmóddal, amit a nyugati világban meditációval, relaxációval érhetünk el.

Szívesen váltanál növényi étkezésre?

Ha belevágnál az életmódváltásba, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá, az alábbi segítségeket tudod elérni:

Teljesértékű növényi alapú táplálkozásban jártas dietetikusok, táplálkozási szakértők:

Csanaky Lilla táplálkozási tanácsadó
Váli Tamás személyi edző, testépítő, táplálkozási tanácsadó
Lugosi Dóra személyi edző és életmód-tanácsadó
Kardos Noémi teljesértékű növényi alapú étrend tanácsadó
– Magyarvári Szilvi vegán dietetikus

Weboldalak, amelyek segítenek:
Veganinja.hu 30 napos program
Veganuary 30 napos kihívás

Kutatások, források

1. Campbell TC, Campbell TM.: Kína-tanulmány. Bp., Park Kiadó, 2012. Második, átdolgozott és bővített kiadás: Bp., Park Kiadó, 2018, megjelenés alatt
2. Szabó Z. és mtsai: Az állatifehérje-szükséglettel kapcsolatos tévképzetekről. Orvostovábbképző Szemle, 2018, megjelenés alatt
3. International Agency for Research on Cancer: Sajtóközlemény, No. 240. 2015. október, http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf
4. World Cancer Research Fund: Policy and Action for Cancer Prevention – Food, Nutrition, and Physical Activity. Executive Summary, 2009, http://www.aicr.org/assets/docs/pdf/advocacypapers/WCRF_Policy_US_Summary_final.pdf